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Michael Manring

Michael Manring  :: biografia

(Washington DC, 1960) Originario della Virginia, laureato alla scuola di musica Berklee, Michael Manring iniziò la sua carriera suonando discomusic e fusion nelle discoteche di Washington. Le sue sperimentazioni sul basso elettrico contribuirono (e tutt’ora contribuiscono) ad elevare il ruolo del basso elettrico nella musica contemporanea seguendo l’impegno del suo “maestro” ideale Jaco Pastorius, con il quale ha studiato e di cui era allievo prediletto. Le sue caratteristiche principali sono: uso di accordature particolari, velocità e magistrale uso degli armonici. Michael Manring è considerato il più grande innovatore che abbia mai suonato il basso elettrico dalla sua invenzione nel 1951. Qualcuno ha detto che, assieme a James Jamerson e Jaco Pastorius, Michael è la terza colonna portante del basso elettrico. Oltre ad essere stato per anni il bassista ufficiale della Windham Hill Records, Manring ha inoltre inciso e suonato con Michael Hedges, in tutte le registrazioni prima della sua prematura scomparsa, con Alex Skolnick (nelle band Skol-Patrol e Attention Deficit, che vedevano inoltre alla batteria Tim (Herb) Alexander dei Primus), Daniele Gregolin, Larry Kassin, Tom Darter, Steve Morse, David Cullen, Patti Larkin, e molti altri famosi musicisti. È stato membro del progetto Yo Miles!, La Miles Davis tribute band fondata da Henry Kaiser e Wadada Leo Smith, sin dalla sua fondazione. È tutt’oggi impegnato in Tour e Clinic che lo vedono protagonista in diversi paesi del mondo, amato da tutti gli ascoltatori e rispettato come un virtuso estremo dello strumento per il suo uso continuo di accordature aperte, cambi di accordatura durante le esecuzioni, effetti inusuali e pionieristici: arriva a suonare anche due o tre bassi alla volta durante i concerti, come testimonia la sua storica composizione My Three Moons. Suona bassi Zon, con cui ha anche progettato il suo personale modello, l’Hyperbass. Il nuovo cd, “SOLILOQUY”, è il migliore esempio della sua straordinaria creatività per basso “solo”, anche se continua la sua carriera come musicista fondamentale a fianco di nomi prestigiosi della musica contemporanea: lo possiamo trovare con la tasterista new-age Susanne Ciani, con il chitarrista Henry Kaiser, ad un festival folk con John Gorka, con il chitarrista Alex De Grassi, oppure alle prese con il suo trio punk-jazz di Seattle, i Sadhappy…e tutto questo perché , come ama dire lo stesso Michael, “it’s all music!”. Il segreto della sua abilità a trovarsi a proprio agio con stili musicali così differenti è senza dubbio l’ incredibile amore per la Musica nella sua totalità e per il suo strumento. Attualmente mantiene un frenetico programma di sessioni di registrazione, clinics, concerti come solista, sideman e con il trio punk-jazz underground di Seattle, i Sadhappy. È stato anche l’argomento di un recente documentario della PBS, “Il profilo dell’artista: Michael Manring”. Speriamo che seguirete il suggerimento della rivista francese “Musicien”: “Non perdete la prossima opportunità di scoprire il bassista con il modo più innovativo e inventivo di suonare oggi.” On a typical week bassist Michael Manring may be found doing anything from an international tour with New Age keyboardist Suzanne Ciani to an avant-improv-core club gig with guitar innovator Henry Kaiser to a folk festival with celebrated troubadour John Gorka to a recording with the experimental post-metal trio, Attention Deficit with Tim Alexander (Primus) and Alex Skolnick (Testament).”it’s all music,” Manring shrugs when asked how he manages to balance so many different styles and genres, “I find the similarities to be more compelling than the differences and ultimately, I just love to play the bass.” The obvious pleasure that Michael takes in music captivates audiences and critics alike. As writer Tom Darter put it in Keyboard magazine after seeing one of Michael’s renowned solo bass concerts, “Forget his astounding technique and musicality; forget his absolute command of his instruments; forget how seamlessly the musical ideas and the performance of them were wedded together … The enlightenment came most from feeling (seeing, hearing) the joy Michael felt to be playing … his brand of transcendental chops and musical understanding…was all in the service of the final outcome, the joy of making music.” Building on the conceptions of his teacher, the late bass legend Jaco Pastorius, Michael has developed an entirely new approach to the instrument that includes unorthodox tunings, techniques and methodologies.He has honed his skills on over a hundred recordings as a session musician and thousands of concerts throughout the Americas, Europe and Asia.One of his most rewarding and intimate musical collaborations was with the acoustic guitar genius Michael Hedges, who instantly enlisted Manring’s musical partnership when he first heard him play one of his imaginative solo bass compositions while Manring was still a teenager.Hedges’ tragic death in 1997 ended a truly extraordinary musical alliance-and a very deep friendship.Through Hedges, Manring was introduced to Windham Hill records where he was quickly signed as house bassist and solo artist.His four solo albums with the Windham Hill/BMG group (Unusual Weather, Toward the Center of the Night and Drastic Measures on Windham Hill; Thank on High Street) have earned him an international reputation as “a master of the fretless bass without rival.” (Guitar Club Magazine, Italy).He has also garnered two gold records, Grammy and Bammie nominations, a Berklee School of Music Distinguished Alumni Award and numerous Bass Player Magazine Reader’s Poll awards including 1994 Bassist of the Year. Michael’s newest CDs, “Soliloquy” and “The Book of Flame” are the best example yet of his extraordinary creativity.While records by bass players tend to have a reputation for being musical fare strictly for the hardcore bass fan, Michael’s solo albums have consistently amazed listeners with their compositional depth and accessibility.He draws an astonishing variety of sounds out of the instrument, leading one writer to comment “Michael Manring can do more with a bass than even the most creative individual could imagine” (L.Pierce Carson, Napa Valley Register).On The Book of Flame the music ranges from crazed electro-acoustic constructions to intricate ensemble compositions to a gentle solo eulogy for Hedges.By seamlessly blending virtuosity, exotic tonalities and rhythms, bizarre instruments (and even stranger ways of playing them!), shades of elettronica, industrial, post-bop, noise-core, ambient and 20th century music with a refined compositional approach and a healthy sense of humour, he creates a tapestry that is rich with possibility and meaning. Fortunately, Michael shows no signs of letting up.Currently, ha maintains a hectic schedule of recordingsessions, clinics and concerts as a soloist, sideman and with the Seattle underground punkjazz trio Sadhappy.Ha is also the subject of a recent PBS documentary, “The Artist’s Profile: Michael Manring.” We hope you’ll follow the advice of France’s Musicien magazine: “Do not miss your next opportunity to discover the bassist with the most fresh and inventive playing today.”

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